Wystarczy spojrzeć na Wielką Brytanię, aby zrozumieć zagrożenia związane z brakiem kierowców ciężarówek w tym kraju, co ma nie tylko reperkusje gospodarcze, ale także społeczne.
Szacuje się, że w Wielkiej Brytanii brakuje obecnie około 100 000 kierowców, a niedobór ten zakłóca funkcjonowanie łańcuchów logistycznych i transportowych w sektorze detalicznym i ma wpływ na całą działalność gospodarczą.
Na poziomie europejskim według Confetra, włoskiej Konfederacji Generalnej Transportu i Logistyki, brakuje 30 000 kierowców w Niemczech, 40 000 we Francji i 35 000 w Polsce.
W świetle tych danych Giuseppina Della Pepa, sekretarz generalny ANITA (Associazione Nazionale Imprese Trasporti Automobilistici, członek Confindustria, (Włoskiej Federacji Pracodawców) powiedziała: „To nie jest dzisiejszy problem, ponieważ sektor cierpi na niedobór od 17 000 do 20 000 kierowców. Wystarczy spojrzeć na statystyki egzaminów na prawo jazdy kategorii C na samochody ciężarowe i E na pojazdy przegubowe, przyczepy i samochody ciężarowe, aby zobaczyć załamanie i zniechęcenie do tego zawodu. W 2009 roku 93 587 osób zdawało na prawo jazdy C i 47 670 zdawało na E, a w 2019 roku (przed Covidem-19) licznik zatrzymuje się na 31 427 dla C i 22 456 dla E”.
W chwili obecnej sytuacja kryzysowa została „zbuforowana” dzięki wykorzystaniu kierowców ze Wschodu i spoza Unii Europejskiej, ale to ma się zmienić, ponieważ każdy kraj ma teraz tendencję do trzymania swoich kierowców u siebie.
Na przykład Serbia podjęła decyzję o nieprzedłużaniu umowy o wzajemności w zakresie współpracy w tej branży z Włochami.
Giuseppina Della Pepa podkreśliła znaczenie stworzenia łańcucha praktyk dla logistyki, sektora, który na każdym poziomie ma trudności ze znalezieniem osób potrzebnych do rozwoju tej działalności.
Dużą pomocą są tu szkoły zawodowe i technika, a zgodnie z propozycją kierownika ANITA, ostatni rok ich nauki powinien obejmować odpowiednie certyfikaty kompetencji zawodowych.
Zdaniem ekspertów rewolucja w logistyce dotyczy wszystkich sektorów, od prowadzenia pojazdów po magazynowanie i cła, a do tego pożądany byłby program nauczania dostosowany do nowych potrzeb.
Jest to jeden z powodów, dla których automatyzacja i technologia autonomicznych pojazdów będą postępować. Zapotrzebowanie coraz większe, a kierowców brak.